Stedin bundelt krachten met HIER Opgewekt en VNG

27-05-2014

Utrecht, 27 mei 2014 – De energiehuishouding verandert in rap tempo en lokale duurzame energie-initiatieven spelen hierin een steeds grotere rol. Stedin maakt zich daarom samen met collega netwerkbedrijven Alliander en Fudura (onderdeel van Enexis), de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) de komende jaren sterk om de beweging in lokale duurzame energie groter en professioneler te maken. Daarvoor gaan de partijen een samenwerking aan met HIER opgewekt, het platform voor lokale duurzame energie-initiatieven.

Nancy Kabalt-Groot, directeur Stedin: “Netwerkbedrijven kijken met interesse naar de ontwikkelingen van lokale duurzame energie-initiatieven. We voorzien dat lokale duurzame energie-initiatieven een belangrijke rol gaan spelen in de energievoorziening van de toekomst. Daarom verbinden de netbeheerders zich aan HIER opgewekt. Samen met VNG stellen we onze kennis ter beschikking. Zo brengen we gezamenlijk overheden en lokale duurzame energie-initiatieven dichter bij elkaar. Met elkaar streven we naar een duurzaam, betrouwbaar en betaalbaar energiesysteem.”

Lokale initiatieven nog beter ondersteunen met meer kennis

HIER opgewekt is twee jaar geleden opgezet om lokale duurzame energie-initiatieven te ondersteunen in hun ontwikkeling. Samen met brancheorganisatie e-Decentraal en de steun van VNG en Stedin, Alliander en Fudura worden initiatieven nu nog beter ondersteund met kennis over onder meer het starten van een initiatief, financiering, juridische en fiscale aspecten en ledenwerving. Ook voor medewerkers van lokale en regionale overheden bieden de kennisdossiers en -sessies van HIER opgewekt een schat aan informatie.