Stedin controleert gasnet in diverse gemeenten

10-03-2015
Rotterdam, 10 maart 2015 – Netbeheerder Stedin is verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van duizenden kilometers elektriciteitskabel en gasleidingen in de provincies Zuid-Holland, Utrecht en de regio’s Noord-Oost Friesland, Weert, Amstelland en Kennemerland. Om de kwaliteit van de gasnetten optimaal te houden, controleert Stedin vanaf maart in diverse gemeenten het gasnet. Dit is een periodieke en preventieve controle. Er wordt in 2015 door Stedin ruim 5.000 kilometer gasnet fysiek nagelopen.

Joep Weerts, directeur Storing en Onderhoud bij Stedin: “De Nederlandse netten behoren tot de veiligste ter wereld. In totaal beheert Stedin zo’n 24.000 kilometer gasleidingen die we tenminste iedere vijf jaar preventief controleren. Daarnaast worden jaarlijks tientallen kilometers gasleiding vervangen en vernieuwd om onze klanten te voorzien van een veilige en betrouwbare energievoorziening.”

Controle tot aan de voordeur

Het gehele gasnetwerk wordt gecontroleerd. Op straat, maar ook tot aan de voordeur van woningen en bedrijven. De medewerkers van Stedin zijn uitgerust met een met gps-navigatie en een sleepmat voorzien van een gasdetector.

Ruikt u een gaslucht? Neem dan direct contact op met Stedin via het Nationaal Storingsnummer gas en elektriciteit: 0800-9009. Dit gratis telefoonnummer is 24 uur per dag, zeven dagen per week bereikbaar.

Stedin is de onafhankelijke netbeheerder in het meest stedelijke gebied van Nederland: het grootste gedeelte van de provincie Zuid-Holland, inclusief de grootste haven van Europa, en de provincie Utrecht. De organisatie is verantwoordelijk voor ontwikkeling, aanleg, beheer, onderhoud en management van energienetten. Stedin is de schakel tussen ruim 2 miljoen klanten en de energieleveranciers. Het bedrijf staat met 3.100 medewerkers voor veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid van energietransport. Stedin is gevestigd in Rotterdam.