Stedin en Liander bundelen krachten voor dataverkeer

08-10-2014

Rotterdam/Amsterdam, 8 oktober 2014 – Regionale netbeheerders Stedin en Liander gaan samenwerken op het gebied van dataverkeer. Daartoe wordt een gezamenlijk mobiel communicatienetwerk gebouwd en beheerd. De belangrijkste toepassing is het uitlezen van slimme meters. Het communicatienetwerk wordt ook gebruikt voor communicatie met andere, toekomstige installaties in de energienetten.

Willem Jan Zwart, CIO van Stedin: ,,We brengen steeds meer intelligentie in onze energienetten aan. In deze ‘smart grids’ zitten sensoren waarmee energiestromen beter gevolgd en op afstand bestuurd kunnen worden. Dankzij de opkomst van de slimme meter en de overgang naar een zogenoemde decentrale energievoorziening zien we dat consumenten in toenemende mate zelf energie opwekken. Maar ook inzicht willen in de eigen energiehuishouding. Daarbij is veilig en betrouwbaar dataverkeer van cruciaal belang. Het is dan ook noodzakelijk om daar nu al voorbereidingen voor te treffen.’’

Schaalvoordelen door delen communicatie-infrastructuur

Stedin en Liander krijgen hierdoor langjarig de beschikking over een CDMA-netwerk, dat vergelijkbaar is met een UMTS- of een GPRS-netwerk maar naar verwachting een langere levensduur heeft. Dat is een belangrijk voordeel, omdat ook slimme meters en andere onderdelen in de energienetten een lange levensduur hebben. Robbert-Jan Stegeman, CIO van Alliander, waartoe Liander behoort: ,,Met deze strategische samenwerking creëren we schaalvoordeel in onze dienstverlening en verlagen we de kosten voor onze klanten. Hiermee realiseren we een toekomstbestendige en kostenbewuste oplossing die aansluit bij de communicatiebehoeftes van de netbeheerders.’’

Samenwerking in Utility Connect

Alliander Telecom verwierf in 2013 een CDMA-vergunning en een zenderpark, die beide in Utility Connect zijn ondergebracht. Met het ondertekenen van een overeenkomst, neemt Eneco Groep, het moederbedrijf van Stedin, een belang van ruim 40 procent in de onderneming Utility Connect. Utility Connect krijgt een eigen vestiging in Houten onder leiding van huidig Alliander Telecom-directeur Arjan Olde Damink en Sandra Hartog als controller vanuit Stedin. Utility Connect wordt ondersteund op het gebied van aanleg en operationeel beheer door Telecom- en ICT dienstverlener KPN.

Stedin is de onafhankelijke netbeheerder in het meest stedelijke gebied van Nederland: het grootste gedeelte van de provincie Zuid-Holland, inclusief de grootste haven van Europa, en de provincie Utrecht. De organisatie is verantwoordelijk voor ontwikkeling, aanleg, beheer, onderhoud en management van energienetten. Stedin is de schakel tussen ruim 2 miljoen klanten en de energieleveranciers. Het bedrijf staat met 3.000 medewerkers voor veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid van energietransport. Stedin is gevestigd in Rotterdam.