Stedin geeft in 2015 €534 miljoen uit aan duurzame en robuuste netten

31-03-2015
Rotterdam, 31 maart 2015 – Stedin verwacht in 2015 weer meer te investeren in het verduurzamen, verbeteren, aanleggen en vervangen van energienetten. Met een bedrag van € 534 miljoen werkt de netbeheerder onverminderd hard om de energietransitie mogelijk te maken. Zo kunnen twee miljoen Stedinklanten altijd elektriciteit, gas, stoom en CO2 afnemen én zelf opgewekte energie terugleveren.

In Dordrecht en Zwijndrecht legt Stedin dit jaar nieuwe elektriciteitsstations en hoogspanningsnetten aan. (FOTO: Sicco van Grieken / Stedin)

2015 is voor Stedin een belangrijk jaar. De energierevolutie is in Nederland steeds duidelijker zichtbaar. Consumenten en bedrijven nemen zonnepanelen op hun daken of ontwikkelen andere decentrale opwekmogelijkheden zoals windmolens. Het is aan de netwerkbeheerder van de provincies Zuid-Holland, Utrecht en delen van de regio’s Noordoost Friesland, Kennemerland en Weert om fors te investeren in de energienetten. Zo kan Stedin de toename in vraag en aanbod van energie óók op decentraal niveau in goede banen leiden.

,,We passen onze netten meer en meer aan op de wensen van onze klanten. De consument is een ‘prosument’ geworden’’, zegt Stedin’s algemeen directeur Pieter Trienekens. ,,In plaats van overal extra kabels en leidingen aan te leggen, maakt Stedin de infrastructuur vooral slimmer. Daarmee zorgen we voor voldoende capaciteit op onze netten en kunnen we bij uitval sneller herstellen.''

Start grootschalige aanbieding slimme meters

Alle Nederlandse huishoudens krijgen van de netbeheerders tot en met 2020 digitale, op afstand uitleesbare energiemeters aangeboden. Stedin is inmiddels gestart met de zogenoemde grootschalige aanbieding waarbij klanten per gemeente huis-aan-huis slimme energiemeters krijgt aanbieden. Als eerste in 2015 zijn tienduizenden klanten in Nieuwegein en Rotterdam aan de beurt.

Trienekens: ,,De slimme meter is het startpunt voor klanten om energie en dus geld te besparen. Klanten krijgen door de slimme meter zes keer per jaar een verbruiksoverzicht van hun leverancier. Ze kunnen aanvullend hierop een verbruiksmanager aansluiten zoals een display of app waardoor ze ieder moment  inzicht hebben in hun verbruik. Inzicht alleen leidt al tot een besparing van vaak meer dan honderd euro op de energierekening.’’

Investeringen elektriciteits- en gasnetten

Voor de grote projecten zet Stedin in 2015 ongeveer € 424 miljoen in. Daarnaast wordt € 110 miljoen gebruikt voor regulier onderhoud. De keuze voor deze projecten is gemaakt in nauwe samenwerking met de meer dan honderd gemeenten in het verzorgingsgebied en past bij de ontwikkelingen in energievraag- en aanbod die onze twee miljoen klanten hebben.

Stedin gaat aan de slag om de continuïteit van de stroomvoorziening te blijven waarborgen. Dit gebeurt in 2015 met grote projecten in onder andere de gemeenten: Bunschoten-Spakenburg, Dordrecht, De Ronde Venen, Goeree-Overflakkee, Gorinchem, Rotterdam, Stichtse Vecht, Utrecht en Waddinxveen. Op diverse plaatsen in genoemde gemeenten vervangt Stedin kabels, moderniseert verdeelstations of maakt het huidige net robuuster.

In Dordrecht, Klaaswaal (Cromstrijen), Ooltgensplaat (Goeree-Overflakkee) en Waddinxveen bouwt Stedin nieuwe verdeelstations. In Dordrecht en Zwijndrecht moderniseert en breidt de netbeheerder haar hoogspanningsstations uit. Ook komen er drie nieuwe hoogspanningsverbindingen waaronder één onder de Merwede.

Tot 2029 vervangt Stedin in haar hele verzorgingsgebied honderden kilometers verouderde gasleidingen. Veiligheid en continuïteit staan centraal bij de investeringen in het gasnetwerk. De grootste vervangingsprojecten zijn in 2015 in Baarn, Capelle aan den IJssel, Den Haag, Dordrecht, Maassluis, Rijswijk, Rotterdam en Utrecht. Onder andere in Amersfoort, Bloemendaal en Noord-Oost Friesland vervangt Stedin ook de huisaansluitingen.

Samenstelling directie Stedin bekend

In juni 2014 maakten Stedin en Joulz bekend om de krachten te bundelen. Daardoor is per 1 januari 2015 één organisatie ontstaan die onder de naam Stedin doorgaat als brede netbeheerder. De directie van Stedin bestaat uit drie leden. Algemeen directeur is Pieter Trienekens, operationeel directeur is Frans van der Noort en Ingrid Rutgers is financieel directeur. Rutgers is op dit moment afwezig en wordt tijdelijk vervangen door Gerard Vesseur.

Stedin is de onafhankelijke netbeheerder in het meest stedelijke gebied van Nederland: het grootste gedeelte van de provincie Zuid-Holland, inclusief de grootste haven van Europa, en de provincie Utrecht. De organisatie is verantwoordelijk voor ontwikkeling, aanleg, beheer, onderhoud en management van energienetten. Stedin is de schakel tussen ruim 2 miljoen klanten en de energieleveranciers. Het bedrijf staat met 3.100 medewerkers voor veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid van energietransport. Stedin is gevestigd in Rotterdam.