Stedin Infradiensten gaat privaat elektriciteitsnet TU Delft ontwikkelen

19-11-2015
Delft, 19 november 2015 – Stedin Infradiensten wordt verantwoordelijk voor het ontwikkelen, beheren en verduurzamen van het volledige private elektriciteitsnetwerk van de Technische Universiteit Delft. Het netwerk met maar liefst vijftig middenspanningsstations krijgt ook een groot aantal energiemeters. Met de data van deze meters kan TU Delft de besturing van het eigen net optimaliseren en door inzicht meer energie besparen.

Onderhoud en beheer
Stedin Infradiensten is partner van de TU Delft voor het private

elektriciteitsnetwerk op het terrein. (FOTO: © Stedin)

Eén medewerker van Stedin Infradiensten wordt voor een vast aantal uren per week bij de TU Delft gestationeerd. Deze gaat het operationele deel van de installatieverantwoordelijkheid op zich nemen en coördineert samen met de TU Delft de ontwikkeling, het beheer en de verduurzaming van het net.

Het aantal organisaties dat meer met haar eigen decentrale netten wil doen, zoals bijvoorbeeld TU Delft, groeit gestaag. Mike Sterkenburg, commercieel manager bij Stedin Infradiensten: ,,Deze klanten willen zelf aan het roer staan van hun netbeheer. Onze rol is bij deze opdrachten veelomvattend. We zijn partner van het technisch management van de universiteit over bijvoorbeeld verbouwingen, aanpassingen en vervangingsvraagstukken van het net. Daarnaast denken we mee over verduurzaming en de toekomststrategie op energiegebied.’’

Omslag naar duurzame energie-infrastructuur

Stedin Infradiensten ziet de omslag in Nederland naar een duurzame energie-infrastructuur bij de ontwikkeling van decentrale netten al goed op gang komen. Sterkenburg: ,,Dit speelt in op de behoefte om minder afhankelijk te zijn en het helpt klanten om hun inzicht te vergroten door het toevoegen van meer meetpunten. Met de data die deze meters opleveren heeft men de touwtjes in handen om energie te besparen en de besturing van het net te optimaliseren. We zijn trots op de samenwerking die met TU Delft wordt geïntensiveerd.’’

Over Stedin Infradiensten

Stedin Infradiensten is de onafhankelijke partner op het gebied van private energie-installaties en -infrastructuren. Als marktleider in het middenspanningssegment (10-25kV) richt Stedin Infradiensten zich op het optimaliseren van energiemanagement qua continuïteit, veiligheid, kosten en verduurzaming. Ook beheren en onderhouden we duurzame infrastructuren zoals stoom- en CO2 netwerken. Stedin Infradiensten is gevestigd in Rotterdam en komt voort uit netbeheerder Stedin en aannemer Joulz. Stedin Infradiensten is  landelijk actief in verschillende segmenten zoals industrie, utiliteit, glas en tuinbouw, overheid en gezondheidszorg.