Stedin investeert in 2012 bijna 500 miljoen euro in infrastructuur

Rotterdam 29-02-2012

Rotterdam, 29 februari 2012 – Stedin investeert in 2012 bijna 500 miljoen euro in de aanleg, het verbeteren en vervangen van gas- en elektriciteitsnetten. Daarmee wil de netbeheerder in het meest stedelijke gebied van Nederland het niveau van continu en veilig energietransport verder verhogen. Het aantal gemiddelde storingsminuten in het Stedingebied liep in 2011 terug van 28,3 naar 24,7 minuten.

Het is voor het eerst dat Stedin de jaarlijks voorgenomen investering bekendmaakt.

We willen bewoners, bedrijven en overheden op toegankelijke wijze inzicht geven in onze geplande grote werkzaamheden en projecten, zegt directeur techniek Ernst Japikse.

Elektriciteit

De netbeheerder gaat aan de slag om de continuïteit van de stroomvoorziening verder te waarborgen. Dit gebeurt met grote projecten in onder andere de volgende gemeenten: Breukelen, Bunschoten, Hellevoetsluis, Houten, Leusden, Ridderkerk, De Ronde Venen, Rotterdam en Vinkeveen. Stedin vervangt in 2012 op diverse plaatsen in de genoemde gemeenten kabels of maakt het huidige net robuuster. Dat moet leiden tot minder stroomstoringen.

De belangrijkste uitbreidingen en verbeteringen in het elektriciteitsnetwerk van Stedin vinden plaats op het Zuid-Hollandse eiland Goeree-Overflakkee, in het Rotterdamse Havengebied inclusief de Maasvlakte II, de regio Dordrecht/Zwijndrecht en de stationsgebieden van Delft en Utrecht. Alleen al in Rotterdam investeert Stedin dit jaar zo’n 16,5 miljoen euro in het elektriciteitsnet.

Vorige maand maakte de netbeheerder al bekend intensief betrokken te zijn bij het ontwikkelen van slimme energienetten in Nederland. Stedin neemt deel aan drie van de negen door het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) aangewezen projecten. Via slimme netten besparen consumenten energie en krijgt duurzame energie meer mogelijkheden. Gas

De storingstijd in de gasvoorziening bleef ook in 2011 gemiddeld onder de minuut per klant. Continuïteit en veiligheid staan dit jaar centraal bij de investeringen in het gasnetwerk. In diverse plaatsen gaat Stedin leidingen vervangen of de capaciteit verbeteren. De grootste projecten vinden plaats in stedelijke gebieden van Den Haag, Rotterdam, Amersfoort en Gouda.

,,Onze twee miljoen klanten worden steeds afhankelijker van energie’’, aldus Japikse. Al deze consumenten, bedrijven en overheden verwachten dus uitstekende prestaties van Stedin. Die kunnen we alleen blijven bieden door zowel te investeren als te innoveren in de kwaliteit en veiligheid van onze netten. Voor de grote projecten zet Stedin in 2012 zo’n 380 miljoen euro in. Daarnaast wordt 120 miljoen euro gebruikt voor regulier onderhoud.’’