NIEUWS

Stedin investeert in vier jaar 1,5 miljard euro (+50%)

24-06-2009
Rotterdam, 24 juni 2009 - Energie netbeheerder Stedin investeert van 2009 tot 2013 bijna anderhalf miljard euro in vervanging en uitbreiding van kabels, leidingen en stations voor gas en elektriciteit. Dat is ruim 50% meer dan in de vier jaren daarvoor (2005-2008). Stedin werkt in het grootste deel van de Randstad voor ruim twee miljoen klanten: van particulieren tot zeer grote bedrijven in het industriële havengebied.

Deze investeringen zijn noodzakelijk voor:

• Nieuwe energietoepassingen om duurzame energievoorziening mogelijk te maken, zoals biogas, windmolenparken, elektrische auto’s en warmte krachtkoppeling (WKK’s);
  • Vraaguitbreiding: projecten als Maasvlakte II of Oostland, waar sprake is van stevige toename van decentrale opwekking voor tuinders;
  • Vervangingstrajecten (zorg voor veiligheid en continuïteit): onder andere de vervanging van netten uit de jaren 60 en 70 zijn nu toe aan vervanging (afschrijving netten is 40 jaar), maar ook grote renovatieprojecten als vernieuwing van het Utrechts Stations Gebied vallen hieronder.

Zelfs een verwachte sterke afname van woningbouw over de jaren 2010 en 2011 en minder grote klantaansluitingen als gevolg van de kredietcrisis, houdt de groei van de investeringen in de meerjaren verkenning van Stedin niet tegen. Van de anderhalf miljard euro aan investeringen is al  628 miljoen euro (42%) in opdracht gegeven en 441 miljoen (30%) aan investeringen moet sowiezo uitgevoerd worden.

Netbeheerder Stedin (tot juli 2008 Eneco Netbeheer) transporteert gas en elektriciteit via kabels en leidingen naar ruim twee miljoen klanten in de Randstad, in en rondom drie van de vier grote steden Den Haag, Utrecht en Rotterdam. In 2008 werd een omzet van 862 miljoen euro gerealiseerd. Stedin is als netbeheerder onderdeel van Eneco.

Voor meer informatie:

Woordvoerder Stedin