Stedin investeert ruim 10 miljoen euro in elektriciteitsnet Rotterdam Feijenoord

15-12-2015

Rotterdam, 15 december 2015 – Stedin moderniseert het elektriciteitsnet in Rotterdam Zuid, met uitbreiding van de capaciteit zodat het zwaarder belast kan worden. Op een tracé van 3,2 kilometer rondom de Putselaan in de wijk Feijenoord legt Stedin nieuwe, zwaardere elektriciteitskabels aan. Ook wordt het verdeelstation Putselaan geheel gerenoveerd. In totaal is hiermee een investering gemoeid van meer dan €10 miljoen.

De elektriciteitsbehoefte in Rotterdam Zuid neemt de komende jaren toe, onder andere omdat op de Kop van Zuid en Katendrecht nieuwe grote gebouwen zullen verrijzen. De elektriciteitskabels in Zuid hadden voor een deel de technische levensduur bereikt. ,,Daarom hebben we besloten om onze electiciteitsvoorziening in dit hele gebied te moderniseren’’, aldus Koen Verbogt, directeur Aanleg & Vervanging bij Stedin.

Ook komt er een extra 23.000 Volt elektriciteitskabel tussen Stedin verdeelstation Putselaan en hoofdverdeelstation Zuidwijk om meer energie te kunnen transporteren. Verbogt: ,,We trekken nieuwe, zwaardere kabels en we gaan ons hele verdeelstation aan de Putselaan moderniseren. Zo realiseren we een robuuster elektriciteitsnet dat zwaarder belast kan worden.’’ In 2019 moeten alle werkzaamheden afgerond zijn.

Gestuurde boring Vinkenbaan

Nieuwe kabels leggen betekent dat over een afstand van 3,2 kilometer de weg opengemaakt moet worden. In enkele gevallen is dat heel moeilijk, bijvoorbeeld op de drukke kruising van de Vinkenbaan met de Blekerslaan. Verbogt: ,,We hebben de kabels onder de Vinkenbaan doorgetrokken via een gestuurde boring. Als we dit kruispunt open hadden moeten leggen had dat veel verkeersoverlast opgeleverd en ook had het kruispunt opnieuw geasfalteerd moeten worden. De overlast voor bewoners en het verkeer hebben we zo tot een minimum weten te beperken.’’

Stedin is de onafhankelijke netbeheerder in het meest stedelijke gebied van Nederland: het grootste gedeelte van de provincie Zuid-Holland, inclusief de grootste haven van Europa, en de provincie Utrecht. De organisatie is verantwoordelijk voor ontwikkeling, aanleg, beheer, onderhoud en management van energienetten. Stedin is de schakel tussen ruim 2 miljoen klanten en de energieleveranciers. Het bedrijf staat met 3.400 medewerkers voor veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid van energietransport. Stedin is gevestigd in Rotterdam.