Stedin legt elektriciteitsvoeding aan voor Uithoflijn Utrecht

09-12-2015

Netbeheerder Stedin gaat volgend jaar de voeding aanleggen voor de Utrechtse Uithoflijn, de sneltram van Utrecht Centraal naar Utrecht Science Park de Uithof. Met de nieuwe tram kunnen straks vier tot vijf keer meer reizigers worden vervoerd in vergelijking met de ‘oude’ bus.

Stedin gaat de electriciteitskabels aanleggen voor de nieuwe tramlijn en past ook een aantal onderstations aan om de grotere energiebehoefte te kunnen leveren. Zo is het verdeelstation Sorbonnelaan inmiddels verzwaard, het station Utrecht Zuid aan de Kanaalweg wordt uitgebreid en het station Leidseveer in de binnenstad wordt gerenoveerd en uitgebreid. Dat laatste moest sowieso gebeuren voor alle werkzaamheden binnen het project voor het project Utrecht Centrum CU2030.

35 kilometer elektriciteitskabels voor tracé van acht kilometer

Stedin gaat in totaal 35 kilometer kabel aanleggen voor een tracé van ongeveer 8 kilometer. De netbeheerder maakt een zogenoemde redundante voeding; mocht er een aansluiting uitvallen, dan kan een andere aansluiting de energievoorziening overnemen. De kabels moeten onder het Merwedekanaal en onder de A27 door worden getrokken. Daarvoor staan later in het jaar gestuurde boringen op de planning.

Koen Verbogt, Stedin’s directeur Aanleg en Vervanging: ,,De stroombehoefte voor deze nieuwe tramlijn is enorm groot. Om een voorbeeld te geven: met één aansluiting van 10 megawatt kunnen we 1400 huizen van stroom voorzien. Voor de Uithoflijn leggen we 5 aansluitingen aan, dus dat zijn in totaal 7000 huizen.’’ De aanleg van de kabels start in de eerste helft van 2016. Dan zullen ook de onderstations Utrecht Zuid en Leidseveer worden uitgebreid.

Stedin is de onafhankelijke netbeheerder in het meest stedelijke gebied van Nederland: het grootste gedeelte van de provincie Zuid-Holland, inclusief de grootste haven van Europa, en de provincie Utrecht. De organisatie is verantwoordelijk voor ontwikkeling, aanleg, beheer, onderhoud en management van energienetten. Stedin is de schakel tussen ruim 2 miljoen klanten en de energieleveranciers. Het bedrijf staat met 3.100 medewerkers voor veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid van energietransport. Stedin is gevestigd in Rotterdam.