NIEUWS

Stedin moderniseert elektriciteitsnetten Ridderkerk en Barendrecht

Barendrecht/Ridderkerk 14-06-2013

Om de impact en duur van storingen in de toekomst te verlagen, moderniseert en vernieuwt Stedin de elektriciteitsnetten in grote delen van Ridderkerk en Barendrecht. De vernieuwingen zorgen voor een robuuster elektriciteitsnet in de zuidwestelijke helft van Ridderkerk en het deel van Barendrecht ten oosten van de A29. Stedin investeert ruim € 8 miljoen in de vernieuwingen en verwacht begin 2015 het project af te ronden.

Het 50/13 kV hoofdverdeelstation aan het Seringenplantsoen in Ridderkerk wordt uitgebouwd en de installaties worden vernieuwd. Ook wordt er ruim tien kilometer zogenoemde middenspanningskabel vervangen en diverse elektriciteitshuisjes worden op afstand bestuurbaar gemaakt. Daarmee creëert de netbeheerder een robuust en modern elektriciteitsnetwerk.

Duur en impact stroomtuitval beperkter

Bijkomend voordeel van de modernisering van zowel het verdeelstation als de kabels is dat het elektriciteitsnet van Stedin op afstand bedienbaar wordt. Zo kan bij een eventuele stroomuitval vanuit het Bedrijfsvoeringcentrum van de netbeheerder de elektriciteit worden omgeleid, zodat klanten in het gebied minder lang zonder zitten.

De moderniseringen zijn noodzakelijk om de overlast van toekomstige storingen voor onze klanten te verminderen ”, zegt directeur techniek Ernst Japikse. ,,Ieder jaar investeren wij in ons gebied honderden miljoenen euro’s aan verbetering van het elektriciteitsnet. Zo kunnen wij het niveau van continu en veilig energietransport verder verhogen.