Stedin neemt beheer tuindersnetwerk Lansingerland over

31-10-2013

Lansingerland, 31 oktober 2013 – Netwerkbedrijf Stedin neemt vanaf 1 november het beheer van het CO2 tuindersnetwerk in de gemeente Lansingerland over. Tachtig bedrijven in Bergschenhoek, Berkel & Rodenrijs en Bleiswijk ontvangen via dit netwerk industriële koolstofdioxide (CO2) ter bevordering van de groei van de door hen geteelde gewassen. Door het netwerk gaan de tuinders efficiënter om met energie, besparen geld én wordt een aanzienlijke CO2-reductie gerealiseerd.

De tuinders ontvangen al sinds 2005 probleemloos en veilig koolstofdioxide via dit netwerk. Het bedrijf OCAP vangt de stof als restproduct van industriële processen in de Rotterdamse Haven op en transporteert het naar diverse gebieden in Nederland waaronder haar verdeelstation in Lansingerland. Stedin zorgt vervolgens voor een continu en veilig transport tussen het OCAP verdeelstation en de tachtig klanten in het tuindersgebied. Het gaat om het beheer van een bestaand leidingnet van in totaal dertig kilometer.‘

Stedin duurzaam netwerkbedrijf met altijd energie voor onze klanten’

"Onze belofte is dat we altijd energie voor onze klanten hebben’’, zegt Stedin’s directeur Nancy Kabalt-Groot.,,Zij wekken steeds meer zelf energie op, willen terugleveren aan ons net of hebben juist de behoefte aan duurzame infrastructuur zoals stoom en CO2. Het beheren van het CO2 tuindersnet in Lansingerland past dus precies in de ambitie van Stedin om deze vernieuwingen mogelijk te maken."

Via slimme netten maakt het netwerkbedrijf zich klaar voor de energietransitie. Naast het bestaande CO2 netwerk in Lansingerland is Stedin actief in havens en industriegebieden elders in Nederland en wereldwijd. Bijvoorbeeld door middel van een netwerk voor stoomuitwisseling in de Rotterdamse Botlek.

Stedin is als onafhankelijk netwerkbedrijf verantwoordelijk voor  veilige en betrouwbare energievoorzieningen, nu maar zeker ook in de toekomst. Daarom investeren wij, naast het traditionele transport van gas en elektriciteit voor onze twee miljoen klanten, ook in nieuwe duurzame energieinfrastructuren. Het CO2 netwerk in Lansingerland wordt geëxploiteerd door Stedin Diensten BV.