Stedin neemt nieuw zelfherstellend net Rotterdamse regio in gebruik

28-02-2014

Stedin heeft in Rotterdam, Barendrecht en Ridderkerk een nieuw volledig zelfherstellend elektriciteitsnet in gebruik genomen. Dankzij dit net wordt de duur van eventuele storingen aanzienlijk teruggebracht van gemiddeld twee uur naar één minuut. De netbeheerder had eerder een wereldprimeur met deze techniek in een ander net in Rotterdam Centrum.

Stedin heeft een deel van haar klanten op haar hoofdverdeelstation in Rotterdam Zuid aangesloten op het nieuwe zelfherstellende net. Het gaat om vierhonderd bedrijven op de industrieterreinen Dierenstein en Ziedewij in Barendrecht en bedrijvenpark Verenambacht in Ridderkerk. Het gebied staat ook wel bekend als het veilingterrein.

Van gemiddeld twee uur overlast naar één minuut, is een enorme verbetering voor onze klanten. Het nut en de werking van een zelfherstellend net staat voor Stedin vast’’, aldus Ernst Japikse, Stedin’s directeur techniek. ,,Wel zijn we nog volop bezig met het uittesten van apparatuur van verschillende leveranciers. Op die manier bereidt Stedin zich voor om in de toekomst op grote schaal netten zelfherstellend te maken.

Impact en duur van uitval verminderen met intelligente techniek

Met het zelfherstellende elektriciteitsnet wordt de duur van een stroomstoring aanzienlijk ingekort. Geavanceerde ICT en elektrotechniek detecteren en isoleren de locatie van een defect in kabel of elektriciteitshuisje volledig automatisch en schakelen de overige delen van het desbetreffende net zelfstandig weer in. Japikse:

Uiteraard willen klanten liever helemaal geen stroomstoringen, maar dat is door oorzaken als graafschade en grondwerking niet te voorkomen. Maar als er een stroomstoring is, willen we die zo snel mogelijk oplossen. Het aantal storingen is lastig te verminderen, de impact en duur met intelligente toepassingen wel.’’

Stedin test met zelfherstellende netten

Stedin is in 2011 gestart met de fysieke voorbereiding van dit project door middel van een proef met een op afstand bestuurbaar net in een ander gedeelte van Rotterdam: het Lloydkwartier. Dit heeft dezelfde eigenschappen als het zelfherstellende net, alleen wordt de besturing bij een storing daar nog handmatig gedaan. In juni 2012 had de netbeheerder een wereldprimeur met de ingebruikname van het eerste ondergrondse volledig zelfherstellende net in Rotterdam Centrum.

Slimme energienetten helpen om de overlast voor klanten in geval van een storingsonderbreking te beperken, maar zijn ook nodig voor de energievoorziening van de toekomst waar duurzame toepassingen een veel grotere rol zullen spelen. En dat is ons doel: Stedin wil haar netten zo optimaal mogelijk inrichten en afstemmen op de toekomstige energiebehoefte, zodat klanten altijd energie kunnen afnemen en terugleveren.

Om de zelfherstellende netten te realiseren heeft Stedin intensief samengewerkt met gerenommeerde partners op het gebied van ICT en elektrotechniek zoals het het Duitse Siemens  en het Franse Schneider Electric. Bekijk de animatie over de werking van het zelfherstellend net op www.stedin.net/zelfherstellend.