Stedin onderzoekt mogelijkheden geothermienetwerk in Lansingerland

Bleiswijk 17-01-2014
Netwerkbedrijf Stedin tekent een intentieovereenkomst om samen met de bedrijven Ballast Nedam en Agro Energy de mogelijkheden en haalbaarheid te onderzoeken van een geothermieproject in het kassengebied Wilgenlei in Bleiswijk, gemeente Lansingerland.

Geothermie, ook wel aardwarmte genoemd, is duurzame energie in de vorm van warmte die diep in de bodem zit opgeslagen. Door een diepe warmwaterbron aan te boren en het warme water te transporteren via een netwerk, kunnen bedrijven die veel warmte gebruiken hier efficiënter en goedkoper gebruik van maken.

Altijd energie voor onze klanten

,,Steeds vaker horen wij van onze klanten dat er behoefte is aan duurzame infrastructuren’’, zegt Stedin’s directeur Nancy Kabalt-Groot. ,,Die behoeften vertaalden we al in een stoomnetwerk in de Rotterdamse Botlek en een CO2 netwerk in Lansingerland. Het onderzoeken van de mogelijkheden voor een geothermienetwerk in Bleiswijk is volledig in lijn met de ambitie van Stedin om de behoeften van onze klanten te vertalen en zo de energietransitie mogelijk te maken.’’

Wanneer het project haalbaar is, financiert Stedin het warmtenet in Bleiswijk, legt het aan en gaat dit beheren, Ballast Nedam financiert de bron en neemt de rol van warmteproducent op zich. AgroEnergy wordt verantwoordelijk voor de afname van de warmte en levering daarvan aan de tuinders.

Stedin is als onafhankelijk netwerkbedrijf verantwoordelijk voor  veilige en betrouwbare energievoorzieningen, nu maar zeker ook in de toekomst. Daarom investeren wij, naast het traditionele transport van gas en elektriciteit voor onze twee miljoen klanten, ook in nieuwe duurzame energie infrastructuren. Deze nieuwe netwerken worden beheerd door Stedin Diensten BV.