Stedin plaatst nieuw middenspanningsstation in Zuidland

07-07-2016
Donderdag 7 juli verving Stedin het middenspanningsstation in Zuidland. Het nieuwe station van 3,7 bij 5,4 meter werd door een mobiele kraan op zijn plek gehesen. In ongeveer 20 minuten werd het volledige station van de dieplader gehesen en direct op de juiste plaats neergezet.

De vervanging was noodzakelijk om de levering van elektrische energie in Zuidland en omgeving ook voor de komende jaren op een stabiel fundament te baseren. Het oude station was hiervoor te klein geworden, het nieuwe station daarentegen is uitgerust met apparatuur voor een constante en betrouwbare levering van energie.

Middenspanningsstation Zuidland

Een mobiele kraan hijst het nieuwe station in Zuidland op zijn plek

Stedin zet hiermee een grote stap in de betrouwbaarheid en de leveringszekerheid van het elektriciteitsnet en is er in de toekomst ook voldoende capaciteit als klanten meer elektriciteit terugleveren. Stedin investeert 2 miljoen euro in het aanleggen van extra elektriciteitskabels en het vernieuwen van twee elektriciteitsstations.

In maart startte Stedin met de aanleg van extra elektriciteitskabels in Zuidland en tussen Zwartewaal en Zuidland. Via diverse gestuurde boringen werd een traject van ruim zeven kilometer aangelegd. De werkzaamheden zijn nu in de afrondende fase.