Stedin rondt aanleg extra elektriciteitskabels in Rotterdam Zuid af

29-01-2016

Rotterdam, 29 januari 2016 – Stedin werkt aan het uitbreiden van de capaciteit van het elektriciteitsnet in Rotterdam-Zuid. Op een tracé van 3,2 kilometer rondom de Putselaan in de wijk Feijenoord zijn nieuwe, zwaardere 23.000 Volt elektriciteitskabels aangelegd, zodat er altijd voldoende mogelijkheden zijn voor bewoners en bedrijven om energie af te nemen en terug te leveren. De werkzaamheden zijn door de netbeheerder afgerond in de week van 25 januari.

Over een afstand van 3,2 kilometer moest het trottoir - en soms de weg - opengemaakt worden om sleuven te graven voor de nieuwe kabels. Bewoners en bedrijven in de omgeving zijn voorafgaand aan de werkzaamheden geinformeerd. Op sommige stukken in het tracé, bijvoorbeeld bij de drukke kruising van de Vinkenbaan met de Blekerslaan , koos Stedin voor gestuurde boringen. Hierdoor hoeft de straat niet open en is de overlast tot een minimum beperkt gebleven. De werkzaamheden stonden gepland vanaf oktober 2015 tot en met januari 2016 en zijn dus op tijd afgerond.

Toegenomen elektriciteitsbehoefte in Rotterdam-Zuid

De nieuwe, zwaardere kabels zijn nodig, omdat Rotterdam Zuid een robuuster electriciteitsnet nodig heeft dat zwaarder belast kan worden. De elektriciteitsbehoefte in Rotterdam Zuid neemt de komende jaren toe, onder andere omdat op de Kop van Zuid en Katendrecht steeds meer vraag is naar stroom voor nieuwe woningen en kantoorruimte.

Vanaf 2017 wordt het verdeelstation van Stedin aan de Putselaan nog geheel gerenoveerd. In totaal is hiermee een investering gemoeid van bijna €10 miljoen. Deze werkzaamheden zijn in 2019 afgerond. Voor bewoners geeft dit nauwelijks overlast omdat de werkzaamheden binnen in het verdeelstation uitgevoerd worden.

Stedin is de onafhankelijke netbeheerder in het meest stedelijke gebied van Nederland: het grootste gedeelte van de provincie Zuid-Holland, inclusief de grootste haven van Europa, en de provincie Utrecht. De organisatie is verantwoordelijk voor ontwikkeling, aanleg, beheer, onderhoud en management van energienetten. Stedin is de schakel tussen ruim 2 miljoen klanten en de energieleveranciers. Het bedrijf staat met 3.100 medewerkers voor veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid van energietransport. Stedin is gevestigd in Rotterdam.