Stedin start met aanbieden van slimme meters in Amersfoort

29-05-2015
Amersfoort, 29 mei 2015 – Netbeheerder Stedin gaat in juni starten met het grootschalig aanbieden van slimme energiemeters in delen van de gemeente Amersfoort. De slimme meter is de nieuwe generatie energiemeter en biedt de mogelijkheid voor Nederlanders om zelf nauwkeurig het energieverbruik te volgen. Hierdoor is het makkelijker om energie te besparen.

Stedin | Slimme Meter

Tot en met april 2016 vervangt de netbeheerder bij bijna 56.000 huishoudens en kleinzakelijke klanten in Amersfoort, Hoogland en Hooglanderveen de traditionele meters door slimme energiemeters. Vanaf juni zijn bijna 13.600 klanten in Amersfoort Kattenbroek, Vathorst, Nieuwland als eerste aan de beurt. Op de bewonersavond voor hen op woensdag 3 juni zijn geïnteresseerden van 19:00 tot 20:30 uur welkom voor informatie en vragen aan experts van Stedin.

,,Onze klanten zijn intensiever dan ooit tevoren met energie bezig. Met beter zicht op het energieverbruik door de slimme meter, zonnepanelen op het huis, een HRe ketel en een elektrische auto, kiezen zij bewust voor milieu en portemonnee’’, aldus Henk Blom directeur klant & markt van Stedin.

Grootschalige meterwissel in Amersfoort

Europese regelgeving heeft bepaald dat minimaal tachtig procent van alle adressen in Nederland in 2020 een slimme meter moet hebben. Stedin is daarom in januari 2014 gestart met de gerichte plaatsing van digitale gas- en elektriciteitsmeters bij al haar klanten. Consumenten en kleinzakelijke klanten in de Hoeksche Waard  ten zuiden van Rotterdam kregen de primeur. Dit jaar startte de definitieve grootschalige aanbieding door Stedin in delen van Nieuwegein en Rotterdam. Amersfoort is de tweede gemeente in de provincie Utrecht waar de netbeheerder aan de slag gaat.

De slimme meter

De slimme meter wordt de komende jaren in heel Nederland aangeboden. Netbeheerders investeren in hun netwerken om mee te gaan met de huidige technologische toepassingen en voorbereid te zijn op nieuwe ontwikkelingen. De slimme meter heeft de mogelijkheden die aansluiten bij de huidige en toekomstige eisen aan de energievoorziening. Slimme meters geven iedere twee maanden automatisch meterstanden door aan de netbeheerder. Meer informatie is te lezen op www.stedin.net/slimmemeter.

Locatie informatieavond voor Amersfoort

3 juni 2015, 19:00-20:30 uur: Campanille Hotel, De Brand 50 3823 LM Amersfoort. Om 19:30 uur is er een plenaire presentatie over slimme meters en Stedin.

Alle informatie over dit project is te lezen op www.stedin.net/slimmemeter. Heeft u andere vragen? Stedin is op werkdagen telefonisch bereikbaar van 08:00-18:00 uur via het telefoonnummer: 088 - 89 63 9 63

Stedin is de onafhankelijke netbeheerder in het meest stedelijke gebied van Nederland: het grootste gedeelte van de provincie Zuid-Holland, inclusief de grootste haven van Europa, en de provincie Utrecht. De organisatie is verantwoordelijk voor ontwikkeling, aanleg, beheer, onderhoud en management van energienetten. Stedin is de schakel tussen ruim 2 miljoen klanten en de energieleveranciers. Het bedrijf staat met 3.400 medewerkers voor veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid van energietransport. Stedin is gevestigd in Rotterdam.