Stedin start met aanbieden van slimme meters in Rotterdam

20-02-2015
Rotterdam, 20 februari 2015 – Netbeheerder Stedin gaat in maart 2015 starten met het grootschalig aanbieden van slimme energiemeters in delen van de gemeente Rotterdam. De slimme meter is de nieuwe generatie energiemeter en biedt de mogelijkheid voor Nederlanders om zelf nauwkeurig het energieverbruik te volgen. Hierdoor is het makkelijker om energie te besparen.

Stedin | Slimme Meter
Een slimme meter van Stedin (FOTO: © Frank van Hanswijk / Stedin)

Tot en met juli 2015 vervangt de netbeheerder al bij bijna 19.000 huishoudens en kleinzakelijke klanten in Rotterdam de traditionele meters door slimme energiemeters. In maart zijn ruim 9.200 klanten in Stadsdriehoek als eerste aan de beurt. Op een informatieavond op donderdag 5 maart zijn twee sessies, geïnteresseerden zijn welkom om 19:00 uur of 20:00 uur voor een korte presentatie. Ook is er gelegenheid om vragen te stellen.

,,Onze klanten zijn intensiever dan ooit tevoren met energie bezig. Met beter zicht op het energieverbruik door de slimme meter, zonnepanelen op het huis, een HRe ketel en een elektrische auto, kiezen zij bewust voor milieu en portemonnee’’, aldus directielid Henk Blom van Stedin.

Grootschalige meterwissel in Rotterdam

Europese regelgeving heeft bepaald dat minimaal tachtig procent van alle adressen in Nederland in 2020 een slimme meter moet hebben. Stedin is daarom in januari 2014 gestart met de gerichte plaatsing van digitale gas- en elektriciteitsmeters bij al haar klanten. Consumenten en kleinzakelijke klanten in de Hoeksche Waard  ten zuiden van Rotterdam kregen de primeur. Dit jaar start de definitieve grootschalige aanbieding door Stedin.

De slimme meter

De slimme meter wordt de komende jaren in heel Nederland aangeboden. Netbeheerders investeren in hun netwerken om mee te gaan met de huidige technologische toepassingen en voorbereid te zijn op nieuwe ontwikkelingen. De slimme meter heeft de mogelijkheden die aansluiten bij de huidige en toekomstige eisen aan de energievoorziening. Slimme meters geven iedere twee maanden automatisch meterstanden door aan de netbeheerder. Meer informatie is te lezen op www.stedin.net/slimmemeter.

Locatie informatieavond voor Rotterdam

Donderdag 5 maart 2015, 19:00 uur en 20:00 uur, Wijkgebouw Stadsdriehoek, Kipstraat 37 3011 RS Rotterdam

Alle informatie over dit project is te lezen op www.stedin.net/slimmemeter. Heeft u andere vragen? Stedin is op werkdagen telefonisch bereikbaar van 08:00-18:00 uur via het telefoonnummer: 088 - 89 63 9 63.

Stedin is de onafhankelijke netbeheerder in het meest stedelijke gebied van Nederland: het grootste gedeelte van de provincie Zuid-Holland, inclusief de grootste haven van Europa, en de provincie Utrecht. De organisatie is verantwoordelijk voor ontwikkeling, aanleg, beheer, onderhoud en management van energienetten. Stedin is de schakel tussen ruim 2 miljoen klanten en de energieleveranciers. Het bedrijf staat met 3.400 medewerkers voor veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid van energietransport. Stedin is gevestigd in Rotterdam.