Stedin tekent intentieverklaring Power2Gas Delfzijl

Delfzijl 01-01-0001

Delfzijl, 10 april 2014 – Netwerkbedrijf Stedin tekent tijdens de industriële beurs Hannover Messe een intentieverklaring voor de ontwikkeling van de grootste, volledig geïntegreerde Power2Gas installatie ter wereld. Het doel is de installatie samen met de bedrijven Siemens, Gasunie, A.Hak, Torrgas, Hanzehogeschool en stichting Energy Valley binnen twee jaar te ontwikkelen voor industrieel gebruik.

Wim Roelofs manager New Business Development bij Stedin:

“Wij merken bij onze klanten -door de toename van zonne- en windenergie- de behoefte aan oplossingen om vraag en het instabiele aanbod van duurzame energie met elkaar in balans te brengen. Actief bijdragen aan het ontwikkelen van een Power2Gas installatie voor industrieel gebruik, is volledig in lijn met de ambitie van Stedin om de behoeften van onze klanten doormiddel van onze netwerken te vervullen en zo de energietransitie mogelijk te maken.

Delfzijl

Het is de bedoeling om in Delfzijl een installatie te bouwen van 12 MW, die waterstof én syngas gaat produceren voor de chemische industrie. Door het gebruik van dit duurzaam geproduceerde syngas wordt een forse stap gezet in de vergroening van de chemische industrie. Daarnaast vormt de power2gas-technologie een oplossing voor de opslag van tijdelijke overschotten van wind- en zonnestroom.

Stedin en Power2Gas

Stedin innoveert al sinds 2007 met Power2Gas toepassingen. Zo deed de netbeheerder op Ameland een succesvol onderzoek met het produceren van groene waterstof om het vervolgens te mengen met het reguliere aardgasnet. Waterstof uit overtollige duurzame elektriciteit kon zonder problemen worden bijgemengd. Vanaf medio 2014 gaat Stedin daadwerkelijk aardgas maken van elektriciteit. Bewoners van een appartementencomplex in het Rotterdamse Rozenburg kunnen straks koken op overtollige zon- en windenergie. Onder de noemer ‘Power2Gas’ wordt overtollige duurzame elektriciteit letterlijk via waterstof en CO2 omgezet in aardgas.

Een appartementencomplex aan de Bosseplaat in Rozenburg is gedurende vijf jaar onderdeel van de eerste Nederlandse praktijkproef naar deze toepassing. Het geproduceerde gas is van aardgaskwaliteit en wordt toegevoegd aan het bestaande aardgasnet. Bewoners kunnen zonder enige merkbare gevolgen gebruik maken van deze duurzame energieproductie, bijvoorbeeld voor de CV-ketel en kooktoestellen.

Stedin is als onafhankelijk netwerkbedrijf verantwoordelijk voor veilige en betrouwbare energievoorzieningen, nu maar zeker ook in de toekomst. Daarom investeren wij, naast het traditionele transport van gas en elektriciteit voor onze twee miljoen klanten, ook in nieuwe duurzame energie infrastructuren. Deze nieuwe netwerken worden beheerd door Stedin Diensten BV.