Stedin test slim energiesysteem in proeftuin Hoog Dalem

21-06-2016

Rotterdam, 21 juni 2016 – In de all-electricwijk Hoog Dalem in Gorinchem doen bijna 50 huishoudens mee aan de test van een slim energiesysteem, waardoor ze zelf opgewekte energie gebruiken en tegelijkertijd een piek in hun energieverbruik voorkomen. Het systeem dat dit alles mogelijk maakt, USEF (Universal Smart Energy Framework), is onlangs aangesloten in deze wijk.

De 50 huishoudens in de Gorinchemse wijk kunnen zelf energie opwekken en opslaan, want ze hebben de beschikking over zonnepanelen en een accusysteem. Voor verwarming en warm water maken ze gebruik van een elektrische warmtepomp. In hun meterkast hangt hun ‘in-homeautomatisering’. Dit slimme energiesysteem geeft aan wanneer de accu’s moeten gaan opladen en ontladen, zodat het energienet minder belast wordt. David Peters, directeur Strategie van Stedin: ,,Er is nog weinig kennis over het gebruik van accu’s in combinatie met zonnepanelen in all-electric wijken. Wat levert het concreet op als de consument meer kan sturen met zijn eigen opwek, opslag en verbruik? De meetdata van deze wijk zijn daarom van grote waarde voor de toekomst van ons energiesysteem.”

Meedoen aan de test, met behoud van comfort

Nederland wordt steeds duurzamer. Energiebronnen, zoals zon en wind, worden steeds belangrijker op de energiemarkt. Deze energiebronnen hebben we echter niet in de hand. Soms waait het niet of leveren zonnepanelen op een zonnige dag zoveel stroom dat het net het niet aankan. USEF, het systeem dat op de achtergrond ‘draait’ in Hoog Dalem, spreidt de lokale energievraag en –aanbod, in dit geval met het gebruik van accu’s. USEF maakt op basis van de weersverwachting een prognose voor het elektriciteitsbehoefte van de dag erna; bepaalt op basis daarvan wanneer de accu’s worden geladen en wanneer, bijvoorbeeld, welke wasmachine of vaatwasser aangaat. Zo kunnen de pieken en dalen worden afgezwakt en kan het netwerk worden ontzien, zonder inbreuk op het comfort van de bewoners. Zij hebben via een web-portal de randvoorwaarden van hun deelname kenbaar gemaakt, zoals hoe laat ze uiterlijk willen dat hun afwas klaar is.

Klanten willen inzicht in energieverbuik

Alle bewoners van Hoog Dalem zijn actieve deelnemers aan het project. Voorafgaand aan de test is er een nulmeting gedaan. Peters: “Deelnemers doen vooral mee om het pionieren en om inzicht te krijgen in hun energieverbruik en hun steentje bij te dragen aan een duurzamer Nederland. Ze willen graag duidelijke informatie over het project en inzicht in wat het hen oplevert.” Er zijn verschillende bijeenkomsten geweest en ook in september, na de eerste test met USEF, staat er een gepland. Onderwerp van gesprek is dan het gebruik van eigen zonne-energie tijdens de afgelopen zomer en de mogelijkheid dit met accu’s te verdelen over de dag.

Stedin is de onafhankelijke netbeheerder in het meest stedelijke gebied van Nederland: het grootste gedeelte van de provincie Zuid-Holland, inclusief de grootste haven van Europa, en de provincie Utrecht. De organisatie is verantwoordelijk voor ontwikkeling, aanleg, beheer, onderhoud en management van energienetten. Stedin is de schakel tussen ruim 2 miljoen klanten en de energieleveranciers. Het bedrijf staat met 3.100 medewerkers voor veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid van energietransport. Stedin is gevestigd in Rotterdam.

­

Over USEF

Stichting USEF ontwikkelt, onderhoudt en audit het USEF framework om de transitie naar een geïntegreerde smart energy markt te versnellen. De stichting is opgericht door ABB, Alliander, DNV GL, Essent, IBM, ICT en Stedin: 7 organisaties met elk hun eigen expertise op de slimme energiemarkt, die kennis en ervaring bundelen om het gehele speelveld van de markt effectief te ontsluiten. Samen met nieuwe partners, in Nederland en daarbuiten, werkt Stichting USEF aan de creatie van een geïntegreerde Europese smart energy markt die grensoverschrijdend waarde creëert voor nieuwe en traditionele spelers.