Stedin verbetert net met werk aan elektriciteitsstation Utrecht Sorbonnelaan

18-06-2013
Utrecht, 18 juni 2013 – Netbeheerder Stedin gaat in de Utrechtse wijk De Uithof aan de slag om de leveringszekerheid verder te vergroten. Vanwege de gestegen vraag naar elektriciteit in het gebied wordt het verdeelstation van Stedin op de Sorbonnelaan uitgebreid en gemoderniseerd. Dit station voorziet naast De Uithof onder andere Rijnsweerd, Schildersbuurt en Wilhelminapark van elektriciteit. Stedin investeert 3,4 miljoen euro in het project.

Om aansluiting te vinden bij de bestaande en nieuwe gebouwen op de Uithof, is het ontwerp voor het nieuwe verdeelstation geïntegreerd met de bestaande bebouwing van bijvoorbeeld de Universiteit Utrecht. Ook is er een goede wisselwerking tussen open en dicht in het uiterlijk van het gebouw, zodat het verbouwde station prima blijft passen in het al bestaande groen in de omgeving.

Impact en duur van eventuele uitval verkleinen

Het verdeelstation (50/10 kV) nabij de kruising Sorbonnelaan/Aarhuslaan is het centrale knooppunt van de elektriciteitsvoorziening in het gebied. Er worden in het station extra installaties geplaatst, zodat Stedin voldoende capaciteit beschikbaar heeft om elektriciteit naar de huidige en toekomstige klanten in het gebied te transporteren.

Bovendien is het station volledig geautomatiseerd en op afstand bedienbaar voor de netbeheerder. Dat betekent dat de impact en duur bij een toekomstige stroomuitval wordt beperkt. De voorbereidende werkzaamheden starten deze maand, de daadwerkelijke bouw van de uitbreiding komend najaar. Stedin heeft gepland om het project eind 2014 af te ronden.