Stedin vervangt bliksemdraad

01-01-0001

Rotterdam, 26 juni 2009 - Tussen Arkel en Alblasserdam loopt een bovengrondse 150kV hoogspanningslijn die eigendom is van Stedin, de netbeheerder in deze regio. Naast de stroomkabels is in deze hoogspanningslijn een bliksemdraad verwerkt die in de komende zomermaanden vervangen moet worden omdat het einde van de levensduur van de draad is bereikt.

De bliksemdraad moet voorkomen dat bliksem in de hoogspanningslijn inslaat wat tot een verstoring in de energietoevoer naar klanten kan leiden. Daarnaast is in de bliksemdraad een glasvezel verwerkt voor telecommunicatie doeleinden. Bliksemdraden die door veroudering niet meer voldoen aan de eisen en richtlijnen kunnen onvoldoende bescherming bieden tegen blikseminslag en worden vervangen.

De vervangingswerkzaamheden vinden plaats vanaf 29 juni tot en met 28 augustus 2009. De vervanging van de bliksemdraad zal deel voor deel over het hele traject plaatsvinden. Door de werkzaamheden in de zomermaanden èn elke dag van de week uit te voeren, blijft de overlast beperkt.
Bovendien is in deze periode en in het weekend de belasting van het elektriciteitsnet laag genoeg om de werkzaamheden te kunnen uitvoeren.

De hoogspanningslijn kruist de snelweg A27 en twee provinciale wegen, de N216 en de N482. Uit veiligheidoverwegingen is bij het werk boven deze wegen het verkeer gestremd. De wegbeheerders zullen stremmingen vooraf duidelijk kenbaar maken. Vast staat dat op zondag 16 augustus de hoogspanningslijn boven de A27 wordt vervangen. Dit betekent een stremming van 7.00 tot 11.00 uur in de morgen. Ook de N216 en de N482 worden tijdelijk afgesloten wanneer de hoogspanningslijn boven deze wegen wordt vervangen.