NIEUWS

Stedin werkt in 2014 voor honderden miljoenen aan haar energienetten

17-02-2014

Stedin werkt in 2014 voor vijfhonderd miljoen euro aan het verbeteren, aanleggen en vervangen van energienetten. Daarmee zet de netbeheerder grote stappen op weg naar duurzaam energietransport in Nederland. Stedin maakt bijvoorbeeld het terugleveren van energie door consumenten en bedrijven mogelijk.

De netwerkbeheerder van de provincies Zuid-Holland, Utrecht en delen van de regio’s Noordoost Friesland, Kennemerland en Weert investeert het bedrag in gas- en elektriciteitsnetten. Het aanbieden van digitale, op afstand uitleesbare energiemeters bij huishoudens betekent een nieuwe investering voor Stedin. De komende jaren krijgt het merendeel van de Nederlanders deze slimme meter. In 2014 startte Stedin met het grootschalig aanbieden hiervan bij bijna 40.000 klanten in de gehele Hoeksche Waard.

Steeds meer klanten van Stedin wekken zelf energie op, willen het overschot terugleveren aan het net of gebruik maken van andere duurzame toepassingen. Stedin past haar netten hier op aan. Via deze zogenoemde slimme netten besparen consumenten en bedrijven energie. Stedin zorgt hiermee voor voldoende capaciteit en dat de netten bij uitval sneller kunnen worden hersteld. Daarnaast creëert Stedin nieuwe vormen van energietransport via haar netten zoals stoom in de Rotterdamse Haven en zowel CO2 als warmte voor tuinders in Lansingerland en Pijnacker-Nootdorp.

‘Stedin investeert om altijd energie voor onze klanten te hebben’

Consumenten, bedrijven en overheden verlangen meer en meer dat we aan hun persoonlijke energiebehoeftes voldoen’’, zegt directeur Nancy Kabalt-Groot. ,,We zorgen daarom dat duurzame netten, onze diensten en producten goed en verrassend gemakkelijk voor al onze klanten worden geregeld. Stedin investeert om altijd energie voor onze klanten te hebben.’

Voor de grote projecten zet Stedin in 2014 ongeveer € 380 miljoen in. Daarnaast wordt € 125 miljoen gebruikt voor regulier onderhoud. De keuze voor deze projecten is gemaakt in nauwe samenwerking met de meer dan honderd gemeenten in het verzorgingsgebied.

Elektricitieit

Stedin gaat aan de slag om de continuïteit van de stroomvoorziening te blijven waarborgen. Dit gebeurt in 2014 met grote projecten in onder andere de gemeenten: Bunschoten-Spakenburg, Cromstrijen, Gorinchem, De Ronde Venen, Dordrecht, Ridderkerk, Rotterdam, Utrecht, Waddinxveen en Woerden. Stedin vervangt op diverse plaatsen in genoemde gemeenten kabels, moderniseert transformatorstations of maakt het huidige net robuuster.

De belangrijkste uitbreidingen in het elektriciteitsnetwerk van Stedin vinden plaats op de Zuid-Hollandse eilanden en in het Rotterdamse Havengebied. In samenwerking met landelijk netbeheerder TenneT wordt vanuit zowel de Maasvlakte als de Botlek een extra verbinding aangelegd naar Voorne-Putten. Tussen Voorne-Putten en Goeree-Overflakkee is de aanleg van een nieuwe hoogspanningsverbinding begonnen.

Gas

Tot 2029 vervangt Stedin in haar hele verzorgingsgebied honderden kilometers verouderde gasleidingen. Veiligheid en continuïteit staan centraal bij de investeringen in het gasnetwerk. De grootste vervangingsprojecten vinden dit jaar plaats in Baarn, Capelle aan den IJssel, Den Haag, Dordrecht, Maassluis, Rijswijk, Rotterdam en Utrecht. In ondermeer Amersfoort, Bloemendaal en Noord-Oost Friesland vervangt de netbeheerder ook de huisaansluitingen.