Stedin werkt samen aan ontwikkeling van de PowerMatcher

19-05-2014

Rotterdam, 19 mei 2014 – Netbeheerder Stedin gaat samenwerken in het consortium FlexiblePower Alliance Network ter ontwikkeling van de PowerMatcher. Stedin is daarmee naast de oprichters Alliander en TNO en Accenture de vierde participant in de stichting, en treedt tevens toe tot het bestuur van de stichting.

Stedin maakt al gebruik van de PowerMatcher voor het nieuwbouwproject “Couperus” in Ypenburg. Daarin helpen warmtepompen om de variaties van windenergie op te vangen en zelfs op te slaan in warmte/koude opslag. Stedin, Alliander, TNO en Accenture werken in het consortium FlexiblePower Alliance Network de principes van dit project verder uit voor bredere toepassing. Niet alleen voor nieuwbouw, maar ook voor bestaande woningen en gebouwen. De PowerMatcher is naast het “Couperus” warmtepomp project in Ypenburg, in huidige of eerdere versies, ook succesvol gedemonstreerd in de prijswinnende “PowerMatching City” in Hoogkerk, en in het “EU Ecogrid” project in Denemarken.

Bert den Ouden, Algemeen Directeur van de stichting FlexiblePower Alliance Network, die de PowerMatcher ontwikkelt:

Het Couperus project is een belangrijk voorbeeld. De PowerMatcher laat alles op slimme wijze samenwerken: duurzame energie, het energienet, de opslag, en een nieuwe manier van woningverwarming. Dit zou wel eens een onmisbaar model kunnen worden voor de besparingsdoelen van het Energie-Akkoord.

Optimaal verbinden van vraag en aanbod

De PowerMatcher heeft als doel om duurzame bronnen zoals zonne- en windenergie, te koppelen aan flexibiliteit in de vraag. Het systeem stelt de gebruikers en lokale producenten in staat om hun flexibiliteit vrijwillig aan te wenden, met betere benutting van de zelf opgewekte of elkaars elektriciteit en flexibiliteit.

Marko Kruithof, manager Duurzaamheid en Vernieuwing bij Stedin:

De energiestromen over onze netten zijn door wind- en zonne-energie van één- naar tweerichtingsverkeer gegaan, dat vraagt van ons als netbeheerders actieve netaansturing. Om optimaal vraag en aanbod op elkaar af te stemmen en te kunnen voldoen aan extra energievraag die bijvoorbeeld nodig is bij warmtepompen zonder dat er extra netinvesteringen nodig zijn, hebben we als netbeheerders gereedschap nodig. De PowerMatcher is één van die tools. We moeten weten hoe systemen zoals PowerMatcher werken en hoe dit soort systemen zich ontwikkelen. Om dat te leren, moeten we meedoen. Zo kunnen wij onze klanten en partners optimaal ondersteunen en adviseren in hun reis naar meer duurzame energievoorziening.