Stedin zorgt voor altijd energie in Utrecht bij start Tour de France

16-06-2015
Utrecht, 16 juni 2015 – Op 4 en 5 juli start één van de grootste sportevenementen ter wereld in Utrecht: de Tour de France. Ruim tweehonderd wielrenners gaan drie weken lang strijden om de winst in etappes en klassementen. Netbeheerder Stedin is partner van de organiserende Stichting Utrecht 2015 en zorgt met een robuust netwerk en duurzame aansluitingen dat er altijd energie is bij het evenement.

Een groot, internationaal sportevenement zoals de Tour de France kan niet zonder een veilige, betrouwbare en duurzame energievoorziening. Stedin heeft daarom haar oudere elektriciteitskabels en gasleidingen bij de route van de wedstrijd en publiekslocaties voor zover nodig compleet vernieuwd en deels verlegd. Een investering waarvan bewoners en ondernemers in de omgeving van onder andere het Domplein, de Croeselaan en de Maliebaan blijvend profiteren ook na de Tourstart.

Stedin vernieuwde een deel van haar netten voor de Tour de France zoals deze

gasleiding op het Domplein in hartje Utrecht. (FOTO: © Stedin)

Duurzame energie voor het evenement

Naast een betrouwbaar net zorgt Stedin voor de fysieke aanleg van tijdelijke elektriciteitsaansluitingen voor de faciliteiten van Le Tour Utrecht: op de publieksvenues, voor de servicepunten en op de hospitalitylocaties. In totaal gaat het om zes locaties in het Jaarbeursgebied en om aansluitingen op zowel het Anne Frankplein als de Archimedeslaan. Hierdoor zijn milieuonvriendelijke aggregaten grotendeels overbodig.

,,Zowel het vernieuwen van het net als de tijdelijke aansluitingen passen uitstekend bij onze missie om altijd duurzame energie te hebben voor onze klanten’’, zegt Stedin’s operationeel directeur Frans van de Noort. ,,Leveringszekerheid is de kerntaak voor de netbeheerder. Dit partnership sluit daarbij aan en past ook bij ons verantwoordelijksgevoel om bij te dragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van een groot evenement in ons werkgebied.’’

Stedin is de onafhankelijke netbeheerder in het meest stedelijke gebied van Nederland: het grootste gedeelte van de provincie Zuid-Holland, inclusief de grootste haven van Europa, en de provincie Utrecht. De organisatie is verantwoordelijk voor ontwikkeling, aanleg, beheer, onderhoud en management van energienetten. Stedin is de schakel tussen ruim 2 miljoen klanten en de energieleveranciers. Het bedrijf staat met 3.100 medewerkers voor veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid van energietransport. Stedin is gevestigd in Rotterdam.