NIEUWS

Tienduizenden bewoners Hoeksche Waard overgestapt op slimme meters

Hoeksche Waard 19-08-2014
Hoeksche Waard, 19 augustus 2014 – Stedin heeft het grootschalig plaatsen van slimme energiemeters in de Hoeksche Waard afgerond. Op 37.000 adressen in de gemeenten Binnenmaas, Cromstrijen, Korendijk, Oud-Beijerland en Strijen heeft de netbeheerder aan consumenten en bedrijven de slimme meter aangeboden. De slimme meter is de nieuwe generatie energiemeter en biedt de mogelijkheid om zelf nauwkeurig het energieverbruik te volgen. Hierdoor is het makkelijker om energie te besparen.

Van januari tot en met juli 2014 heeft Stedin bij consumenten en kleinzakelijke klanten in de Hoeksche Waard slimme meters aangeboden. Met een weigeringspercentage van slechts 1,5 procent heeft de netbeheerder de pilot van de aanbieding van slimme meters naar tevredenheid afgerond. De opgedane ervaringen worden gebruikt voor de installatie van slimme meters in de rest van het verzorgingsgebied, zoals de provincie Utrecht en overige delen van Zuid-Holland. In 2020 moeten alle consumenten en bedrijven in Nederland een slimme meters aangeboden hebben gekregen.

Inzicht en besparen

De plaatsing van de meters in de Hoeksche Waard wordt gemiddeld beoordeeld met een rapportcijfer van 7,6. Ruim een kwart van de klanten zegt nu al overtuigd te zijn dat een slimme meter hen veel beter inzicht geeft in het energieverbruik en helpt energie te besparen. Waar het grootste deel van de klanten de slimme meter als vanzelfsprekend heeft geaccepteerd, heeft één op de tien klanten de meters bewust genomen met de overtuiging dat de slimme meter hen gemak brengt én voorbereidt op een duurzame toekomst.

,,Onze klanten zijn intensiever dan ooit tevoren met energie bezig. Met beter zicht op het energieverbruik door de slimme meter, zonnepanelen op het huis, een HRe ketel en een elektrische auto, kiezen zij bewust voor milieu en portemonnee’’, aldus directielid Henk Blom van Stedin.

De slimme meter

De slimme meter wordt de komende jaren in heel Nederland aangeboden. Netbeheerders investeren in hun netwerken om mee te gaan met de huidige technologische toepassingen en voorbereid te zijn op nieuwe ontwikkelingen. De slimme meter heeft de mogelijkheden die aansluiten bij de huidige en toekomstige eisen aan de energievoorziening. Slimme meters geven iedere twee maanden automatisch meterstanden door aan de netbeheerder. Meer informatie over dit project is te lezen op http://www.stedin.net/slimme-meter.