Tweede proef Stedin met vraag en aanbod groen gas in Bunschoten

23-07-2013
Bunschoten, 23 juli 2013 – De verduurzaming van de Nederlandse energievoorziening heeft effecten op de gas- en elektriciteitsnetten van Stedin. In Bunschoten-Spakenburg test de netbeheerder vanaf dinsdag 23 juli een innovatie waarbij vraag naar gas en aanbod van groen gas op elkaar worden afgestemd. Met een flexibele gasdruk kunnen klanten ongestoord gebruik maken van energie, terwijl producenten altijd hun groene gas aan het net kunnen leveren ongeacht de grootte van de vraag.

Groen gas kan onder gecontroleerde omstandigheden zonder enig merkbare effecten worden toegevoegd aan het Nederlandse net. Het wordt gewonnen uit biomassa-afvalstromen. Bekende bronnen zijn groente- fruit- en tuinafval, mest of visafval. Bij de vergisting van die biomassa ontstaat uiteindelijk biogas dat dezelfde eigenschappen heeft als aardgas.

Vraag naar gas en aanbod van groen gas op elkaar afstemmen

In de zomerperiode nemen huishoudens en bedrijven weinig gas af. Dat betekent in een normale situatie dat producenten van groen gas gedurende een langere tijd maar beperkt groen gas kunnen leveren. In de winter is de vraag naar gas juist heel groot.

De leveranciers streven naar een constant productieniveau van groen gas

zegt directeur techniek Ernst Japikse.

Om dat mogelijk te maken moet Stedin haar gasnet dus feitelijk dynamisch maken, zonder aan de continuïteit en veiligheid van de energievoorziening te tornen. Een mooie innovatie die we graag via een proef in de praktijk willen testen.

Smart Green Gas Grid innovatie: bufferruimte in deel Bunschoten-Spakenburg

Met de proef Smart Green Gas Grid (SG3) wordt extra ruimte voor groen gas gecreëerd in een afgebakend deel van het reguliere gasnet. Het gasnet dient als buffer op het moment dat meer groen gas wordt aangeleverd dan op datzelfde moment wordt afgenomen. Daarvoor wordt dan tijdelijk de druk van de zogenoemde gasontvangstations in het hogedruknet verlaagd van acht naar 4,5 bar.

De innovatie met een dynamisch gasnet die 23 juli start, is de tweede fase van het project SG3. Ten opzichte van de eerste proef vorig jaar zomer op dezelfde locatie, heeft Stedin een aantal zaken uitgebreid. Er is apparatuur toegevoegd, waarmee ook extra invoeding van groen gas door Stedin gesimuleerd kan worden. ,,Bij deze proef gaan we de verwachte drukvariatie zichtbaar maken. Niet alleen door invoeding van groen gas, maar ook door onze eigen virutele invoeding’’, aldus Stedin projectleider Albert van der Molen.

Stedin beproeft SG3 in Bunschoten-Spakenburg samen met landelijk netbeheerder Gasunie Transport Services. De bedrijven Kiwa, Gavilar en Inter Act bieden technische ondersteuning.