Utility Connect neemt draadloos datacommunicatienetwerk in gebruik

17-05-2016
Houten, 17 mei 2016 - Utility Connect neemt vandaag het draadloze CDMA-datacommunicatienetwerk officieel in gebruik. Op dit moment maken energienetbeheerders Liander, Stedin en Westland Infra gebruik van dit netwerk, voor de datacommunicatie met bijvoorbeeld slimme meters, sensoren en schakelaars in hun netten. Utility Connect is een gezamenlijke dochteronderneming van Alliander en Stedin.

Dankzij de opmars van ICT ontstaan er in hoog tempo nieuwe digitale mogelijkheden om publieke netten te beheren. ‘Netbeheerders kunnen daarmee bijvoorbeeld storingen sneller opsporen of zelfs voorkomen. Ook kunnen ze gerichter investeren in de energienetten’, aldus Arjan Olde Damink, directeur van Utility Connect. De komende jaren speelt het digitaliseren van de energienetten daarom een belangrijke rol. ‘Door het installeren van slimme meters, sensoren en op afstand bedienbare schakelaars die via het draadloze netwerk van Utility Connect communiceren, kunnen zij snel en tegen acceptabele kosten inspelen op de ingrijpende veranderingen in de energievoorziening. Goede datacommunicatie is daarbij een voorwaarde.’

Stabiel en betrouwbaar

Het CDMA-netwerk is uitermate stabiel en betrouwbaar. Het netwerk is specifiek ontworpen en gericht op machine-to-machine communicatie. Zo zijn essentiële netwerkonderdelen redundant uitgevoerd en is het uitgerust met een back-up voor de eigen energievoorziening. Ook is het niet gevoelig voor overbelasting als gevolg van bijvoorbeeld evenementen, files of nationale feestdagen. Deze hoge kwaliteit maakt het netwerk zeer interessant en geschikt voor de bedrijfskritische processen van beheerders van vitale infrastructuren zoals gas- en elektriciteitsnetten. Door het CDMA-datacommunicatienetwerk zijn de netbeheerders niet afhankelijk van derde partijen voor hun datacommunicatie.

Regie op datacommunicatie

Meer dan 50.000 slimme meters bij huishoudens, slimme sensoren, schakelaars  en besturingsapparatuur in de energienetten communiceren al via het datacommunicatienetwerk van Utility Connect. De komende jaren zal het gebruik van het CDMA-netwerk verder toenemen. Zo zullen tot 2020 miljoenen slimme meters aan klanten zullen worden aangeboden, die communiceren via het draadloze netwerk. Met behulp van dit netwerk hebben netbeheerders - energie, maar ook andere nutsvoorzieningen en partijen met kritische infrastructuren - meer regie over de datacommunicatie voor het beheren van hun vitale infrastructuren.

Stedin is de onafhankelijke netbeheerder in het meest stedelijke gebied van Nederland: het grootste gedeelte van de provincie Zuid-Holland, inclusief de grootste haven van Europa, en de provincie Utrecht. De organisatie is verantwoordelijk voor ontwikkeling, aanleg, beheer, onderhoud en management van energienetten. Stedin is de schakel tussen ruim 2 miljoen klanten en de energieleveranciers. Het bedrijf staat met 3.100 medewerkers voor veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid van energietransport. Stedin is gevestigd in Rotterdam.