Vrachtwagen trekt in Gouderak bovengronds net omver

31-05-2017
Afgelopen maandag trok een vrachtwagen met een laadkraan in Gouderak twee houten elektriciteitspalen (bokpalen) en het bovengrondse laagspanningsnet langs de dijk omver. Onze monteurs gingen bij 30 graden aan de slag om de 74 klanten langs de dijk weer van stroom te voorzien.

"Deze vrachtwagen heeft er flink kracht opgezet. Twee bokpalen zijn volledig afgebroken", vertelt storingsmonteur Dirk Nieuwstraten. "Gelukkig hebben we palen op voorraad liggen, zodat we twee nieuwe konden neerzetten. Daarna hingen we het hoofdnet weer in de palen en kon de stroom er weer op." Dat was met de tropische temperaturen aan de dijk een stevige klus die tot in de avond duurde.

Kapotte bokpalen
Een van de afgebroken bokpalen

Op een aantal plekken in Zuid-Holland hebben we nog een bovengronds elektriciteitsnet (+/- 120 km) op houten palen. Gouderak is zo'n plaatje. In de berm staan om de zoveel meter houten elektriciteitspalen met stroomdraden aan porseleinen isolatoren. Ooit werd het platteland zo van stroom voorzien. In de waterrijke gebieden van het Groene Hart is het vanwege de bodemgesteldheid niet overal mogelijk een ondergronds net aan te leggen.

Overigens vinden boerenzwaluwen de bovengrondse elektriciteitsdraden een perfecte hangplek om uit te rusten als ze terug komen uit hun overwintering in Afrika.

Compilatie schade Gouderak