Wereldprimeur Stedin deel Rotterdams elektriciteitsnet zelfherstellend

Rotterdam 25-06-2012

Rotterdam, 25 juni 2012 – Netbeheerder Stedin heeft vandaag het eerste volledig zelfherstellende ondergrondse elektriciteitsnet ter wereld in gebruik genomen. Dankzij dit net wordt de duur van eventuele storingen aanzienlijk teruggebracht van gemiddeld twee uur naar één minuut. Het net ligt aan de zuidzijde van Rotterdam centrum en voedt circa 6.000 huishoudens, winkels en bedrijven.

Met het zelfherstellende elektriciteitsnet wordt de duur van een stroomstoring aanzienlijk ingekort. Geavanceerde ICT en elektrotechniek detecteren en isoleren de locatie van een defect in kabel of elektriciteitshuisje volledig automatisch en schakelen de overige delen van het desbetreffende net zelfstandig weer in. Dat betekent dat dus niet gemiddeld 2.500 klanten, maar maximaal nog 200 klanten langer last hebben van een storing.

Algemeen directeur Stedin Jeroen de Swart:

Uiteraard willen klanten liever helemaal geen stroomstoringen, maar dat is – door oorzaken als graafschade en technische oorzaken – niet te voorkomen. Maar als er een stroomstoring is, willen we die zo snel mogelijk oplossen. Van gemiddeld twee uur overlast naar één minuut, is echt een enorme verbetering. Het aantal storingen is lastig te verminderen, de impact en duur met intelligente toepassingen wel.

Proef met op afstand bestuurbaar net

Stedin is een jaar geleden gestart met de fysieke voorbereiding van dit project door middel van een proef met een op afstand bestuurbaar net in een ander gedeelte van Rotterdam: het Lloydkwartier. Dit heeft dezelfde eigenschappen als het zelfherstellende net, alleen wordt de besturing bij een storing daar nog handmatig gedaan.

Slimme energienetten helpen om de overlast voor klanten in geval van een storingsonderbreking te beperken, maar zijn ook nodig voor de energievoorziening van de toekomst waar duurzame toepassingen een veel grotere rol zullen spelen. En dat is ons doel: Stedin wil haar elektriciteits- en gasnet zo optimaal mogelijk inrichten en afstemmen op de toekomstige energiebehoefte.

Wereldprimeur

Met de toepassing in Rotterdam is Stedin de eerste netbeheerder wereldwijd met een ondergronds zelfherstellend net. Delen van de Verenigde Staten en Groot-Brittannië hebben dit ook, echter alleen bij bovengrondse kabels op hoogspanningsniveau. Om dit te realiseren heeft Stedin als netbeheerder intensief samengewerkt met gerenomeerde partners op het gebied van ICT en elektrotechniek zoals het Franse Schneider Electric, het Duitse Siemens en het Zwitserse ABB.

Tijdens de officiële ingebruikname vanuit het hoofdkantoor van Stedin op de Rotterdamse Blaak hield prof. ir. Wil Kling, hoogleraar aan de TU Eindhoven, een inleiding over de energienetten van de toekomst. Bekijk de animatie over de werking van het zelfherstellend net op www.stedin.net/zelfherstellend.