Nieuwe aansluittermijnen voor grote aansluitingen

Rotterdam, 19 april 2024

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft een nieuw codebesluit Aansluittermijnen van grote aansluitingen gepubliceerd. De code is gebaseerd op het voorstel dat de regionale netbeheerders en marktpartijen gezamenlijk hebben opgesteld en afgestemd met de ACM.

Marktpartijen willen meer zekerheid hebben over de aansluittermijn, ook wanneer de aansluiting wat langer op zich laat wachten. Voor netbeheerders is het van belang dat de nieuwe aansluittermijnen beter aansluiten op de complexiteit van het aansluitproces. In het codebesluit dat de ACM gepubliceerd heeft, staan meerdere termijnen opgenomen. Die termijnen doen recht aan de complexiteit van het proces, de toegenomen vraag naar aansluitingen en het tekort aan personeel om deze te realiseren. Met de nieuwe voorgestelde werkwijze komt er meer duidelijkheid voor de aanvragers, biedt het aanvragers een realistische termijn en krijgen netbeheerders meer mogelijkheden om het werk planmatiger te doen.

Aan de werkgroep die het voorstel aan ACM heeft gedaan, hebben deelgenomen vertegenwoordigers van de marktpartijen VEMW, Holland Solar, Energie Samen, Energie-Nederland, NWEA, Bouwend Nederland en de NVDE. Vanuit de zijde van de netbeheerders hebben deelgenomen Liander, Stedin, Enexis en Westland Infra.