Nieuwe fase van congestiemanagement voor vier grote klanten Tholen en Schouwen-Duiveland

Rotterdam, 1 februari 2024

Per 1 februari 2024 start Stedin met een nieuwe fase voor congestiemanagement voor vier grootverbruik klanten aan de Noordring, op Tholen en Schouwen-Duiveland. Dit betekent dat klanten met teruglevering van meer dan 8MW een verplicht voorstel moeten doen voor het aanbieden van flexibel vermogen. Dit is een wettelijke volgende stap in congestiemanagement die Stedin uitvoert volgens de Netcode Elektriciteit omdat de vrijwillige fase onvoldoende flexibel vermogen heeft opgeleverd. Stedin benadert in deze fase klanten met teruglevering van meer dan 8 MW uit dit gebied om een verplicht voorstel te doen voor het aanbieden van flexibel vermogen. De klant heeft nog wel invloed op de prijs. In dit gebied geldt de deelnameverplichting voor grootverbruik klanten met windmolens en zonneparken. De vier betrokken klanten bevinden zich achter de stations Zierikzee, Oosterland en St. Maartensdijk.

In november 2023 maakte Stedin de resultaten bekend van een heronderzoek congestiemanagement in de Noordring. Hierin werd beperkt ruimte gevonden. De ruimte die er wel was is gebruikt om de groei in teruglevering van kleinverbruikers, ofwel consumenten, te faciliteren. De wachtlijst voor grootverbruikklanten kon niet worden verkleind. Samen met TenneT werkt Stedin aan een structurele oplossing om het elektriciteitsnet op Schouwen-Duiveland en Tholen te versterken. TenneT is naar verwachting in 2028 gereed. Aansluitend neemt Stedin stapsgewijs nieuwe verdeelstations in Oosterland, Maartensdijk en Zierikzee in bedrijf. Dit duurt naar verwachting in totaal anderhalf jaar na het inbedrijf nemen van de stations van TenneT.

In de PZC vertelt regiodirecteur Martin Martens meer over de context van deze nieuwe fase. Bekijk hier het bericht van Netbeheer Nederland.