Stedin sluit capaciteitssturingscontract met Solarfields voor optimaal benutten elektriciteitsnet

Rotterdam, 6 april 2023

Op donderdag 6 april 2023 tekenden Solarfields, producent van duurzame energie, en netbeheerder Stedin een zogeheten capaciteitssturingscontract. Dat wordt ingezet voor de aansluiting van een batterij op zonnepark Bontepolder in Terneuzen met het doel het drukke elektriciteitsnet optimaal te benutten voor iedereen. Dit ‘standaard flexcontract’ wordt ingezet – en dat is nu nog uniek – in niet-congestiegebied; in een gebied waar nog geen wachtlijsten zijn. Met het getekende contract kan Solarfields een grote batterij aansluiten, terwijl het net van Stedin minimaal wordt belast. Zo worden congestie – filevorming op het net – en wachtlijsten voorkomen.

In juli 2022 kondigde Stedin aan om voortaan alleen nog onder ‘helpende’ voorwaarden batterijpartijen te willen aansluiten op het elektriciteitsnet. De netbeheerder zag zich hiertoe genoodzaakt door de enorme toestroom aan batterij-aanvragen in haar verzorgingsgebied. Zonder aanvullende – en beperkende – maatregelen zou het toekennen van alle batterijaansluitingen op termijn leiden tot congestie in veel gebieden en daarmee de energietransitie mogelijk zelfs vertragen.

Stroomnet, batterij en zonnepark gekoppeld

Op voormalige vuilstort Bontepolder in Terneuzen startte Solarfields in juni 2022 met de bouw van een zonnepark van 11,8 hectare, waar 31.962 zonnepanelen zijn geplaatst. Op datzelfde terrein heeft Solarfields een 5 MW batterij geplaatst. Dit is de eerste batterij in Nederland die op zo’n grote schaal bij een zonnepark wordt gebruikt en is gekoppeld aan dezelfde netaansluiting. De koppeling tussen het stroomnet, de batterij en het zonnepark zorgt voor een stabieler elektriciteitsnet. Er kan realtime gereageerd worden op de situatie en vraag van de markt; op dat wat het elektriciteitsnet nodig heeft.

“Door de plaatsing van deze batterij kunnen we het energiesysteem op diverse manieren ondersteunen. De batterij kan verlies van opgewekte elektriciteit beperken, op landelijk niveau afwijkingen tussen voorspelde en daadwerkelijke elektriciteitsopwekking compenseren of lokaal bijdragen om netcongestie op te lossen.”, aldus Gerke Schaap, projectmanager bij Solarfields.

Alleen onder ‘helpende’ voorwaarden

Met een capaciteitssturingscontract als dit maakt Stedin afspraken die aanvullend zijn op de standaard ‘aansluit- en transportovereenkomst (ATO)’. Het uitgangspunt is om batterijpartijen ‘net-neutraal’ aan te sluiten. Dit wil zeggen dat batterijen geen aanleiding zijn voor het afroepen van congestie of voor netverzwaring. In het capaciteitssturingscontract neemt de netbeheerder afspraken op over een tijdelijke begrenzing wat betreft de teruglevering van stroom door de batterij of een tijdelijke beperking op afname. Wellicht wordt de batterijcapaciteit ook actief ingezet om op rustige momenten juist stroom terug te leveren aan het net. In alle gevallen om pieken in de netbelasting te voorkomen, om het net in balans te houden.

David Peters, CTO bij Stedin: “We zijn heel blij met deze overeenkomst en samenwerking. Dit helpt om het net goed te benutten, zeker in deze energietransitie. De afspraken met Solarfields zijn tot stand gekomen na uitgebreide analyse en voorspellingen van de lokale infrastructuur. Bij het bepalen van de nodige netcapaciteit is rekening gehouden met ruimte voor reeds bekende en verwachte ontwikkelingen en daarnaast met groei. Voor de gevraagde beperkingen en inzet door Solarfields is een standaard vergoedingsstructuur beschikbaar. Een dergelijke individuele overeenkomst is in principe voor alle klanten beschikbaar, die hun elektriciteitsvermogen flexibel kunnen inzetten in Stedin gebied.”

Meer informatie over flexibel regelvermogen is te vinden op de website van Stedin.

Foto: Gerke Schaap van Solarfields (links) en David Peters  van Stedin (rechts) geven elkaar een hand na de ondertekening van het capaciteitssturingscontract