Elektriciteitsnet Nootdorp en deel van Ypenburg vol door terugleverpieken zon-op-dak en warmtekrachtkoppelingen

Rotterdam, 1 maart 2024

Het elektriciteitsnet in Nootdorp en het oostelijke deel van Ypenburg bereikt de maximale capaciteit. De huidige infrastructuur is niet opgewassen tegen het toenemend aantal terugleverpieken, die worden veroorzaakt door het gelijktijdig terugleveren door grootschalige zonnedaken en warmtekrachtkoppelingen van tuinders in het gebied. Netbeheerder Stedin kondigt daarom op 1 maart congestie aan voor dit gebied bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en start een onderzoek naar congestiemanagement. Dit onderzoek duurt zo’n 6 tot 9 maanden. Nieuwe aanvragen om grootschalig (extra) elektriciteit terug te leveren komen tot die tijd op een wachtlijst te staan. Huishoudens en kleine bedrijven kunnen vooralsnog wel nieuwe zonnepanelen laten installeren.

Sinds 2023 neemt het aantal grootschalige zonnedaken in Nootdorp, inclusief het buitengebied, en het oostelijk deel van Ypenburg in hoog tempo toe. Deze grootschalige zonnedaken leveren steeds vaker gelijktijdig met zogenoemde warmtekrachtkoppelingen (WKK’s) elektriciteit terug aan het net. Een WKK is een kleine energiecentrale die van aardgas elektriciteit en warmte maakt om de kassen te verwarmen. Glastuinbouwondernemers kunnen deze elektriciteit bijvoorbeeld gebruiken voor de verlichting van de kassen, maar kunnen deze ook verkopen aan anderen, door het terug te leveren aan het elektriciteitsnet. Met name op momenten dat er aantrekkelijke tarieven zijn op de energiemarkt, doen veel ondernemers met zo'n WKK dit tegelijkertijd. Deze momenten vallen regelmatig midden op de dag, terwijl de zon volop schijnt. Deze combinatie van de inzet van WKK’s en grootschalige opwek van zonne-energie leidt tot hoge terugleverpieken, waardoor de capaciteitsgrenzen van het net worden bereikt.

Hoe maken we het samen beter?

Om meer netcapaciteit te realiseren, moet een deel van de aangesloten tuinbouwondernemers in het buitengebied Nootdorp worden aangesloten op een elektriciteitsstation met een groter vermogen. Daarvoor is het nodig dat er extra elektriciteitsstations worden gebouwd en moet zeker een kilometer aan nieuwe kabels de grond in. De werkzaamheden zijn naar verwachting in 2027 klaar.

Regiodirecteur Maarten Bijl:

“Het terugleveren van elektriciteit uit warmtekrachtkoppelingen is voor veel glastuinbouwondernemers een extra inkomstenbron. De afgelopen periode doen zij dit ook grootschalig op momenten van grote vraag naar elektriciteit. Voorheen werden WKK’s vooral ’s ochtends en ’s avonds ingezet voor het terugleveren van elektriciteit, omdat dan de vraag naar elektriciteit het grootst is. Maar nu gebeurt het ook midden op de dag. Door deze nieuwe ontwikkeling, in combinatie met gelijktijdige grootschalige teruglevering van zonne-energie, loopt ons elektriciteitsnet tegen haar grenzen aan. Deze grote terugleverpieken waren niet voorzien. Daarom gaan wij graag zo snel mogelijk met ondernemers in gesprek over de veranderde inzet van WKK’s en mogelijkheden om dit soort piekmomenten te voorkomen. Daar bovenop werken we natuurlijk hard aan het uitbreiden van ons net.”

Samen werk maken van een leefwereld vol nieuwe energie. Dat is de missie van Stedin. Stedin is de onafhankelijke netbeheerder van het gas- en elektriciteitsnet in het grootste deel van Zuid-Holland en de provincies Utrecht en Zeeland. Stedin zorgt ervoor dat ruim 2,3 miljoen huishoudens en zakelijke klanten over energie beschikken om te leven, werken en ondernemen. Daarbij werkt Stedin aan een duurzaam energiesysteem dat ook in de toekomst betrouwbaar en betaalbaar is. Ons werkgebied is een overwegend stedelijke en industriële regio. In dit gebied is de energie-infrastructuur complex en de afhankelijkheid van energie groot. Stedin heeft ruim 4.000 medewerkers en het hoofdkantoor is gevestigd in Rotterdam.